Het Mozart Effect

Iedereen die weleens muziek luistert die weet het…. muziek doet iets met je. Met je gedachten, je gevoelens, je concentratie. Ik moest eraan denken toen ik in een Bagels & Beans aan het flexwerken was. In een hoekje van de zaak achter mijn laptop gebogen,met in mijn linkerhand een grote ‘soep-mok’ cappuccino, gereed voor de volgende slok, viel het mij ineens op. Ik was kalm en geconcentreerd. Ondanks dat ik in het openbaar zat in een ruimte met relatief veel mensen, was ik lekker aan het werk. Op de achtergrond hoorde ik een viool langzaam spelen, een contrast met de drukke wereld.

Het Mozart Effect is een theorie die beweert dat mensen slimmer worden van het luisteren naar Mozart. Dit is eigenlijk een beetje kort door bocht. Deze conclusie is namelijk ontstaan uit een onderzoek in 1993 waaruit bleek dat mensen na het luisteren van Mozart een tijdelijk verhoogd IQ toonde op intelligentietesten. Dit komt doordat de cerebrale cortex (de buitenste laag van de grote hersenen) gestimuleerd wordt en er ontstaat een soort “voorwarming” waardoor je ook beter kunt presteren.

In recentelijke onderzoeken is bewezen dat niet zomaar muziek van Mozart een (tijdelijke) IQ verhogend effect geeft, maar dat het vooral gaat om muziek wat bij je stemming past. Toch heeft hier ook de muziek van Mozart de kwaliteitsvoorkeur.

Na een uur of twee merk ik dat de muziek levendiger wordt in de Bagels & Beans. Misschien komt het door de koffie…ik rond mijn werk vrij snel af.

Ik kijk uit naar een punkrock optreden aanstaande zaterdag in Melkweg. Daar zal mijn brein ongetwijfeld dopamine aanmaken en wordt er hard gefeest. Ik zal alvast een Spotify playlist vol Mozart aanmaken voor zondag om het te compenseren. 😉

Tricia
Marketeer bij Bagels & Beans. Wil alle kleine hondjes knuffelen.

Eén gedachte over “Het Mozart Effect”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *