CONTENT MARKETING?
Het was hartje winter, twee jaar geleden, toen ik door een Duitse organisatie gebeld werd met de vraag om te spreken op een ‘content marketing event’ in Berlijn. “Een wat voor een event?”, vroeg ik onwetend. De vriendelijke dame aan de andere kant van de lijn reageerde nogal verbaasd, ze was ervan uitgegaan dat ‘content marketing’ voor mij dagelijkse kost zou zijn. Sterker, ze zag ons als organisatie als één van de meest inspirerende voorbeelden op dit gebied. Uit haar nadere toelichting begreep ik dat de term simpelweg neerkomt op ‘vertellen wat je aan het doen bent’. Als bedrijf, als organisatie en als mens. Maar dat deze activiteit nu is vastgelegd in wereldwijde marketingtheorieën en als de ultieme vorm van communicatie van de toekomst wordt beschouwd was nieuw voor mij. Iets wat voor mijn bedrijf – Fish Tales – als natuur voelt blijkt voor velen een inspiratie te zijn om het marketingroer definitief om te gooien.
JOUW REDEN
Maar wacht eens even, kun je een communicatiestrategie die je jaren, soms decennia, hebt gevolgd zomaar ombouwen? Om deze vraag te beantwoorden moet je eerst bij jezelf te rade gaan: “Voer ik mijn bedrijf of organisatie met een goede reden?” Als het je doel is om winst te maken, stop dan direct en sluit de deuren. Ik bedoel een echte reden. Een reden waarbij jij bijdraagt aan bijvoorbeeld een betere wereld of het welzijn van groepen mensen. Simon Sinek[1] zei al: “People don’t buy what you do but why you do it.” En zodra je die reden – een geloof en missie – ontdekt hebt, gaat de rest vanzelf. Content bouwen is namelijk niets anders dan verhalen vertellen vanuit een reden. Deze verhalen vertel je zo puur mogelijk, zonder fratsen en foefjes, in tekst, foto of video. Kortom, je maakt content. Gebruik social media als Facebook, Instagram of YouTube of maak je eigen site. Doe je dit alles met een goede reden, dan zullen mensen zeker naar je toe trekken en creëer je vanzelf ‘free publicity’.
BERLIJN
Heel veel meer kon ik niet vertellen toen ik daar op het podium in Berlijn stond. Ik had wat slides voorbereid en deelde mijn verhaal met het publiek, onderbouwd met enkele voorbeelden uit de praktijk. Simpel en precies zoals we het met Fish Tales altijd hebben gedaan. Toen ik bij mijn laatste slide was aangekomen en vertelde dat we inmiddels erg succesvol zijn geworden zonder ook maar een euro aan advertenties uitgegeven te hebben werd het stil. Langzaam kwam bij de toehoorders, zo’n 250 mensen marketingmensen uit grote en kleine organisaties, het besef dat dit mogelijk is. Bedrijven en organisaties zijn er de laatste decennia aan gewend geraakt dat succes niet mogelijk is zonder aangedikte commercials en peperdure, vaak misleidende advertenties waarin de positieve aspecten van hun product verheerlijkt worden en weg gekeken wordt van de negatieve. Kortom, ze zijn de kunst van het vertellen van een eerlijk en oprecht verhaal kwijtgeraakt, een kunst die in mijn ogen de basis zou moeten vormen van het maken van goede content.
KANSEN
Vandaag de dag zijn er volop kansen voor kleine ondernemers die met hun inspirerende plannen de wereld leuker en beter willen maken. De tijd dat alle macht in handen ligt van de multinationals is voorbij. Nu is de tijd om als beginnende ondernemer de wereld mee te nemen in jouw ideeen. Begin daar mee door simpelweg je eigen verhaal te vertellen, in alle eenvoud, met de juiste reden.
MIJN ACHT GEBODEN
- Stel je product in dienst van je verhaal en niet andersom.
- Werk van binnen naar buiten. Sterke merken beginnen van binnenuit.
- Inhoud gaat boven vorm
- Doe niet aan ‘old-school marketing’, maar maak toetsbare waarheid.
- Stop met adverteren. Bouw een community die je merk draagt.
- Ontketen een beweging rondom een idee dat ertoe doet
- Maak impact
- Wees een missie met een bedrijf. Geen bedrijf met een missie
[1] Simon Sinek is Britse marketeer en verspreidde de theorie van de ‘Golden Circle’